workshop maskerspel: We dragen het masker dat past

Artez, theateracademie, Arnhem
speeltijd: 19.30

Maskerspel en fysiek theater, een professionele nascholingscursus :
‘we dragen het gezicht dat past’

Duur: van  6 nov 2017  t/m 16 apr 2018 op de maandagavonden
Plaats Arnhem, gebouw Artez, theateracademie.
Afgelopen seizoen sloot de 1e cursus Alumni Maskers Bewogen na 13 lessen af op 19 juni. Hier de link: https://www.youtube.com/watch?v=xRVJ5TRNF0I = de presentatie geeft een heldere impressie weer. Hoe werkt de emotie uitdrukking en fysiek in het theater?
De cursus gaat in op ‘t praktijkonderzoek ‘Maksers Bewogen’ en fysiek theaterspel vanuit Jacq. Lecoq- Etienne Decroux ea.: van Commedia dell’Arte t/m de nieuwst ontwikkelde ‘familie’ emotie-maskers. De emotie-maskers zijn gemaakt van licht huidkleurig rubber.

Er zijn 3 blokken van 6 lessen op de maandagavonden. Tijd: 19.30-21.30uur. Open voor alle Bachelor theater+ dans (of vgl prof.ervaring)
1e blok 6 nov. – 11 dec. ‘17 – 2e blok 8 jan.-12 feb. ‘18 – 3e blok 12 maart -16 apr.’18. Eigen bijdrage € 200.00. (of € 15.00 per keer)

Achtergrond:
Met de universiteit van Osnabrück ben ik een vervolgonderzoek begonnen naar ‘lichaamsuitdrukkingen’ en de ‘ruggengraat’. Wat weet de theatermaker, acteur/actrice van emotie en hoe het werkt? De gelaagde ontwikkelde emotie-maskers stelt je in staat meer te onderscheiden en toe te passen. De toepassing gaan we op de vloer verder ontwikkelen met verschillende ingangen van
Tekst-geluid, dramaturgie vanuit Kantor, abstractieniveaus in beweging en stilering. Aan bod komen:
• De ontwikkelde inzichten en het behandelde materiaal vanuit het praktijkonderzoek ‘maskers bewogen’,
• De fysieke spelingang, mime, theatermaken en training,
• De maskers vanuit de Commedia dell’arte met haar archetypische lichaamsuitdrukkingen, spel en personages.
Sjoerd Schwibettus geeft de lessen en leidt het proces in de laatste 2 blokken meer naar het vormen van een voorstelling. Frans Krom, Anouk Saleming werken enkele keren mee. Je kunt zelf kiezen – als je niet altijd kan, kun je toch meedoen. Vanuit de aanzet van ideeën in het begin wordt naar een eigen masker bespelen met daarbij horende gedaante van motoriek en archetypische emotievorm in spel ontwikkeld. Ik hoop dat je tot het eind kunt en blijft.
De gestileerde emotie uitdrukkingen zijn afgeleid van de zgn. AU’s – action units: deze geven de exacte spiertrekkingen aan per basis of samengestelde emotie. Vanuit die coördinaten en tekeningen daardoor in het gezicht zijn de maskers gemaakt. Er zijn 21 verschillende emotie uitdrukkingen die universeel herkend worden: van blij verbaasd naar ontzet en van boos verdrietig naar ontsteld. Naast 6 basisemoties zijn met name de daartussenin liggende samengestelde emoties complexer en met een kleine verdraaiing van de maskers wordt meteen de reikwijdte van de uitdrukking duidelijk.
In het boek ‘Maskers Bewogen’ lees je hierover terug en wordt in achtergronden de verschillende inzichten vanuit theaterwetenschap en fysiek theater erbij betrokken. Meyerhold, Grotowski, Jacques LeCoq, Thomas Leabhart, Jan Bronk, Decroux maar ook Brecht ea hebben altijd gezocht naar de bouwste